Pixabay

 

- Even - 

Even naar huis,

en even naar de zaak.

Even de krant,

en even een vermaak.

Even op reis,

en even naar de kerk.

Even naar bed,

en even aan het werk. 

En heb je er zelf wel eens op gelet?

Men doet voor het eten even een gebed.

Men roept en haast zich voort.

Men kan maar even leven.

t' Is in deze snelle tijd,

maar alles even, even, even.... 

Maar na dit "even" volgt

een eindeloze eeuwigheid.

Bent u daarop

voorbereid?

 

  

 

-  "Durf eens stil te staan" -

 

 

Durft u het aan om eens stil te staan bij de zin van het leven?

 

Waarom staan we vaak zo weinig stil bij belangrijke levensvragen?

 

Waarom gaan we maar door en hebben we vaak geen duidelijke mening over God, de Schepping en het doel van ons leven?

 

In deze korte overdenking hopen wij u te motiveren tot een moment van bezinning. 

 

  

  

- Deze tijd -

We leven in Nederland over het algemeen in een jachtige en hectische tijd. 

Er wordt steeds meer van ons verwacht. Ouders moeten vaak hard werken om een goed bestaan te kunnen hebben.

Jongeren hebben het vaak druk met school, vrienden, social media en allerlei andere activiteiten.

Ook voor jongeren wordt de lat steeds hoger gelegd.

 

 
                                                                                                  - Gevaar -
 

Ondanks dat we het over het algemeen materialistisch goed hebben, schuilt er een groot gevaar;

We zijn zo druk met van alles en nog wat dat we vaak kunnen vergeten waar het in het leven daadwerkelijk om draait; 

- Wat is de zin van ons bestaan?

- Wat is de zin van ons leven?

- Hoe kan het dat alles wat leeft ook weer sterft?

- Wat is ons doel en waar gaan we naar toe? 

 

 - Kans - 

Kan het zijn dat we hier op aarde leven in een soort van "test of time" ?

Op dit moment krijgen we nog de kans om op zoek te gaan naar hét antwoord en de daadwerkelijke zin van het leven 

Het kan zijn dat wij, bewust of onbewust, niet stil willen staan bij deze essentiële levensvragen.

Misschien door het verleden en bepaalde ervaringen.

 

 

 " Leid er één weg naar de waarheid, of zijn er meerdere wegen die tot God leiden?" 
 
 "Is er eigenlijk wel een God en Schepper?" 
 
 "Kunnen we in de leven zekerheid ontvangen omtrent het hiernamaals?" 
 
 

 

 

 - Één van de duizenden wonderen van het leven op aarde -

 

 - Het wonder van de specht -

 

Hoe kan het dat de specht geen hoofdpijn krijgt?

De specht geeft ongeveer 35 tot 44 tikken in roffels die 2,1 tot 2,7 seconden duren,

en dat 500 tot 600 keren per dag.

Bij elke tik weerstaat het spechten hoofd een vertragingskracht van 1200 g.

Dat staat staat gelijk met een kracht als wij zelf met een snelheid van 25 km per uur  met ons hoofd tegen een muur zouden moeten beuken,

en dat 500 keer achter elkaar.

Het is een wonder dat onze bossen en parken niet bezaaid liggen met bewusteloze spechten.

 

Bron: Uit onderzoek door Amerikaanse arts Philip May.

 

 - Hoe kan dat? -

 

Spechten mikken erg goed. De invalshoek is erg belangrijk. Spechten kloppen altijd in een rechte hoek.

Hierdoor ontstaat er minder spanning op hun kopje. De snavel van het dier is verstevigd met een dikke hoornachtige buitenlaag en

zit met een speciaal schanier aan de schedel vast waardoor een klap minder hard aankomt.

De schedel bestaat uit een sponsachtig maar toch heel sterk bot dat de hersenen beschermt tegen de klappen.

De hersenen zelf zijn ook aangepast en heeft bijna geen hersenvocht.

Omdat de hersenen in verhouding klein zijn wordt elke klap over een groter oppervlak verdeeld.

Ook speciale spieren in de nek zorgen daarvoor;

Deze werken als geavanceerde schokdempers en verspreiden de klappen door het hele lichaam.

Ook zijn de oogleden en neusgaten aangepast

Rond de neusgaten bevinden zich hele fijne veren om inademen van fijn zaagsel te voorkomen.

De huid op de poten is dik om de poten te beschermen tegen insectenbeten.

De specht foerageert van beneden naar boven de boomstam waarbij hij de bast beklopt om slim op zoek te gaan naar tunnels die door insecten zijn

gegraven.

De specht hakt een tunnel open en vangt de insecten met de punt van zijn zeer lange kleverige tong.

Deze kan hij rond zijn schedel oprollen.

Voordat de tong weer naar binnen gaat, nadat hij insecten heeft opgevist vanuit de boom, lost het slijm van de tong weer

binnen een aantal seconden op, omdat de specht anders zou stikken in het slijm.

De specht is een wonder op zich.

 

Aan ons de vraag:

 

"Wijst dit alles op een geleidelijke evolutie of op de wijsheid van een Schepper?"

 

"Als we door toeval zijn ontstaan, maakt het dan wat uit als we ook door toeval sterven?"

 

"Als we door een geleidelijke evolutie of door toeval zijn ontstaan, wat is dan het daadwerkelijke doel van ons leven als mens geweest?"

 

 

 

 - Scheppingsverhalen aldus de grootste religies -

 

- Wat er staat in de Koran over het ontstaan van de aarde -

 

Hij is degene die de hemelen en de aarde schiep in zes dagen, en zich daarna op de troon vestigde.

 

Hij weet wat in de aarde gaat en wat uit haar komt, wat uit de regel valt en van er naar de hemel rijst.’

 

‘En Wij schiepen de hemelen en de aarde en alles wat ertussen zit in zes dagen en wij waren niet vatbaar voor vermoeidheid. ’ 


Op de zevende dag rustte Allah niet, hij startte deze dag met de woorden: 


‘Jullie heer is Allah, die de hemelen en aarde schiep in zes dagen en zich vestigde op de Troon, waar hij de de wereld leidt.’

 

 

Pixabay

 

- De Schepping in de Tora - 

 

"In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

 

- De Tora begint hetzelfde als de Bijbel -

 

- De Schepping in het Hindoeïsme kent meerdere verhalen - 

 

eerste verhaal 

 

Brahma, zegt de Hindu traditie,

Creëerde het universum vanuit een gouden ei.

Eerst maakte hij de wateren en bracht een zaad in hen aan.

Hij groeide uit tot een ei, dat door Brahma werd opengespleten.

Uit de gouden helft ontstonden wateren,

Uit de zilveren helft de aarde.

Uit het ei kwam de gehele schepping voort.

 

tweede verhaal

 

Purusha, de God die Zichzelf als offer gaf

De God Purusha (betekend Persoon) gaf Zichzelf als een offer aan de wereld.

Zijn eigen verloren gestalte brengt nieuw leven voort.

 

derde verhaal

 

De Zonnegod Surya wordt beschouwd als de grondlegger van het universum.

Zijn kinderen, Yama en Yami zijn de eerste mensen.

 

vierde verhaal

 

Het verhaal van Prajapati kent twee varianten. Beide beginnen ze met de God Prajapati die ongewild alleen op de wereld is.

 

De tranen van Prajapati:

 

Prajapati rees op uit de oerzee. Hij begreep niet waarom Hij was geboren, voelde zich eenzaam en huilde.

Toen Hij Zijn tranen afveegde, ontstonden er vandaar uit de lucht en de hemel.

De tranen die in het water terecht kwamen vormden de aarde.

Vervolgens schiep Prajapati de mens, de geesten, dag en nacht, de seizoenen en ook de dood.

  

 

  

Hoe Prajapati man en vrouw werd:

Prajapati is niet tevreden met Zijn androgyne gestalte. Daarom splitst Hij Zich op in man en vrouw.

Vervolgens richt de man zich met amoureuze bedoelingen tot de vrouw,

maar deze blijkt niet te zijn gediend van zijn avances.

Zij ontvlucht haar minnaar door zichzelf in meerdere diersoorten te veranderen.

De man geeft echter niet op en weet zichzelf in het mannetje van elk dier te veranderen.

Met succes, want zo ontstonden de diersoorten.

 

Vijfde verhaal

 

(In het kort samengevat)

 

Het vijfde verhaal is te vinden in de Bhagavata Purana.

In het begin was er enkel Vishnu. Het Oerwezen dat eeuwig en nooit eindigend is.

Vishnu schiep een wolk en uit haar schaduw bracht Hij een grote oceaan voort.

Uiteindelijk leidt het verhaal ertoe dat een bel later onze wereld heeft gevormd.

Een reusachtige cobra genaamd Shesha dreef op de wateren...

Brahma boog. Vishnu droeg hem op; 

"Schep de wereld"

 

 

- De Schepping in het Boeddhisme -

 

Het Boeddhisme kent geen scheppingsverhaal

Het Boeddhisme verzet zich tegen het verspillen van "kostbare tijd" aan onoplosbare kwesties.

Het Boeddhisme is geen geloof want er is geen God en geen ziel.

Het Boeddhisme ziet het menselijk lichaam als een geheel, geest en materie. 

De geest is bij Boeddhisten ingedeeld bij de zintuigen.

Boeddhisten hebben dus 6 zintuigen;

Reuk, smaak, tastzin, zien, horen en geest.

De schepping is aldus Boeddhisten geen noodzaak omdat alles in een draaiende beweging zit gevat zonder begin en einde.

Ze noemen dit Samsara, het wiel van het worden. In deze cyclus van het wiel zit de wedergeboorte.

Goede daden hebben goede gevolgen, en slechte daden slechte gevolgen.

In dit leven of in het hiernamaals.

 

Pixabay

 

 

  - Een vers uit de Bijbel van het Christendom -

 

“Onder de goden is niemand U gelijk, o Here,

en niets is als Uw werken.

Want Gij zijt groot en doet wonderen.

Leer mij, Here, Uw weg,

opdat ik in Uw waarheid wandel;

Verenig mijn hart om Uw Naam te vrezen.

Ik zal U loven o Here, mijn God, met mijn ganse hart,

en Uw Naam eren voor altijd.”

 

  Psalm 86 vers 8 t/m 12   

  

 

 

 

 

- Wees stil en trek uw eigen conclusie -

  

   

 

www.spiritualnet.nl